keskiviikko 14. lokakuuta 2009

Itseasiassa, tänään minulle ei kuulu hyvää, kiitos kysymästä.

Viimeiset pari päivää ovat olleet raskaita. En oikeastaan edes tiedä miksi, varmaan monen pienen asian takia. Ulos päin on helppo vaikuttaa siltä, että kaikki on hyvin. Sitäkin helpompi on vakuuttaa toisella puolella maailmaa olevat ihmiset siitä, että ei ole hätää. Aina se ei kuitenkaan ole totta, eikä se haittaa. Pitäisi oppia vastaamaan kysymykseen "mitä kuuluu" jollakin muullakin tavalla kuin sanomalla "ihan hyvää". Pitäisi oppia, että joskus voi vastata "ei kovin hyvää. Ei tällä hetkellä".

Oman paikkansa löytäminen on aina vaikeaa, ja luulen, että se on vaikeaa lähes kaikille jossain elämän vaiheessa. Mitä suuremmaksi oma maailma muodostuu, mitä kauemmaksi omia rajojaan yrittää puskea, sitä vaikeampaa on tuntea kuuluvansa sinne, missä on. Olen täällä, mutta iso osa minua on Suomessa. Kun olin Suomessa, iso osa minua oli Keniassa. Kun joskus palaan Suomeen, kaipaan todennäköisesti takaisin tänne. Tai ehkä kaipaan takaisin Brasiliaan. Tai taas Keniaan. On myös niitä hetkiä, kun en yksinkertaisesti tiedä, minne kaipaan. Tunnen olevani irrallinen, erilainen, sopeutumaton, ja kaipaan jonnekin. En vain tiedä, missä "jossain" on.

Kyllä te tiedätte ne hetket. Ne hetket, kun istut luokkahuoneessa, tai koulun kahvilassa, ihmisten ympäröimänä. Katselet muita ympärilläsi ja ajattelet, että jokainen muu tietää paikkansa. Kaikki muut tietävät, mitä he haluavat elämällään tehdä. Kaikki muut hallitsevat aikataulunsa. Kaikki muut saavat koulutyönsä vaivattomasti valmiiksi, suorittavat kurssinsa mainion arvosanoin, ja siinä sivussa käyvät töissä, tekevät vapaaehtoistöitä ja vielä työharjoittelun YK:lle. Kaikki muut osaavat, ja minä en. Kaikki muut onnistuvat, minä en. Kaikki muut ymmärtävät jotain, mitä minä en ymmärrä - ovat sisällä jossain suuressa salaisuudessa, jota kukaan ei vain kertonut minulle. Ja sen lisäksi, kaikki muut totta kai myös tietävät, että minä olen täysin hukassa, että rimpuilen pysyäkseni pinnalla, että olen eksynyt enkä tiedä minne minun pitäisi olla menossa.
Todennäköisesti, sillä samaisella hetkellä kun minä taistelen ajatuksiani vastaan ja yritän hymyillä, olla läsnä, näyttää siltä että hallitsen elämääni, ihmiset ympärilläni ajattelevat täysin samoin. Ja jostain syystä me kaikki tunnemme olevamme yksin tunteidemme kanssa - ehkä siitä syystä, että kun joku lähelläni kysyy "mitä kuuluu", ennen kuin ehdin edes ajatella, kuulen vastaavani "ihan hyvää".

Aikatauluni on ollut melko hurja viime aikoina, eikä se taida ihan heti helpottua. En kuitenkaan usko, että viime päivien ahdistus on johtunut kiireisestä tahdista, vaikka se varmaan osittain vaikuttaa yleiseen olotilaani. Olen ollut kiireinen ennenkin, ja selvinnyt kunnialla. Kiire helpottaa aina lopulta, ja joskus se jopa tuntuu hyvältä, kun aamu neljältä huomaa saaneensa kymmenensivuisen esseen valmiiksi. Silloin tuntuu siltä, että on tehnyt jotain, nähnyt vaivaa. Ansainnut hyvän olon tunteen.
Tunnen ehkä olevani hieman sekaisin. En tiedä mitä haluan, en tiedä minne olen menossa, hetkittäin en muista, miksi tulin tänne ja mitä yritän täällä saavuttaa. Mahdollisuuksien määrä on tukahduttava, ja tunnen ovien sulkeutuvan ympärilläni koko ajan ja mahdollisuuksien karkaavan kauemmas. Koen riittämättömyyden tunnetta. Luulen, että minun pitäisi tehdä enemmän, pystyä johonkin parempaan, olla jotain suurempaa. Kuvittelen, että aika loppuu kesken. Että en ehdi. En pysty. En vain osaa.

En ehdi tehdä mitä? En pysty mihin? En osaa mitä? En tiedä.

On hetkiä, jolloin jostain syystä erehtyy ajattelemaan, että kaiken pitäisi olla selvillä. Että minun pitäisi tietää mitä haluan tehdä koko loppu elämälläni, että pitäisi tietää mikä on se "minun juttuni", että pitäisi osata kaikki ja silti tietysti oppia koko ajan lisää. Maailmassa on jossain juuri minun kokoiseni ja muotoiseni paikka, ja minun pitäisi tietää, missä se on ja täyttää se. Ellen löydä sitä paikkaa, olen hukassa. Ellen täytä tilaani, minusta ei ole mihinkään. Karttaa ei ole, on osattava navigoida itse, etsiä ja löytää.

Onneksi nämä hetket yleensä menevät ohi melko pian. Sittenkin kun epätoivon ja ahdistuksen hetki on ohi, olen yhä hukassa. En tiedä, missä minun paikkani on. En tiedä, mitä haluan tehdä elämälläni. En ole superihminen, en jaksa loputtomiin, väsyn, itken ja kiukuttelen kuin lapsi, käperryn sohvannurkkaan mököttämään, haluan luovuttaa. Ja se on hienoa. On hienoa olla keskeneräinen. On hienoa löytää tilaa kasvaa, muuttua, oppia. On hienoa muuttaa suuntaa kesken matkan, sillä uusi suunta tarkoittaa uusia haasteita, uusia asioita, uusia ihmisiä, uusia maisemia. Kiukutteleminen on ihanaa, koska sille saa nauraa jälkeenpäin. Itkeminen tekee hyvää, koska sen jälkeen on parempi olo. Eksyminen on avartavaa, koska eksyminen johtaa aina johonkin uuteen ja odottamattomaan. En tarvi karttaa, en edes halua sitä.

New York on yhtä ihana kuin se on kamala. New York on täynnä ihmisiä, jotka muka tietävät paikkansa. Ihmisiä, jotka kaiken järjen mukaan ovat koneita, eivät ihmisiä ollenkaan. Ihmisiä, jotka päälle päin näyttävät hallitsevan kaiken täydellisesti, suoriutuvan mistä tahansa. New York on sanoja, joita kukaan ei ymmärrä, mutta kaikki käyttävät kuulostaakseen fiksuilta ja akateemisilta. Tunteita, joita ei osaa tulkita. Tilanteita, joissa kukaan ei koe oloaan kotoisaksi, mutta kaikki hymyilevät. Hajuja, jotka tekevät olon pahoinvoivaksi. New York on melua ja kaaosta, ylisuorittamista, juoksemista, kiirettä, näyttelemistä, teeskentelyä, pinnallisuutta, stressiä, töykeyttä. Sen kaiken käsitteleminen on hetkittäin vaikeaa, ja se, mistä pidän tässä kaupungissa unohtuu kaiken kaaoksen keskellä.

Kaiken kaaoksen keskelläkin yritän muistaa, että minä olen yhä minä. Että saatan olla hukassa ja eksyksissä, että en ehkä aina tiedä mihin suuntaan olen menossa, mutta ainakin olen yhä liikkeellä. New York on outo kaupunki - yhtä aikaa se saa minut tuntemaan suunnatonta energiaa ja elämää ja intoa, ja samalla se imee minusta kaikki voimat. En tiedä mitä ajatella ja tuntea, mutta ehkä se ei haittaa. Ehkä aina ei tarvitse olla kartalla.

Jos minulta kysyttäisi juuri nyt "mitä kuulu", en rehellisesti voisi vastata "hyvää". Mutta huomenna olo on taas erilainen, ja ensi viikosta on mahdotonta tietää. Kukaan ei ole valmis ihminen, eikä kenenkään tarvitse olla valmis.

Minun paikkani on juuri siellä, missä minä olen.

4 kommenttia:

  1. Emma! Sä olet siellä, missä sun kuuluukin! Ja jos joku selviytyy stressistä, deadlineistä, monien lankojen pitelemisestä yhtäaikaisesti ja jopa niiden hallinnoimisesta, se olet sinä!

    Tottakai tuollaisia tuntemuksia tulee, ja pitääkin tulla, että taas muistaa, miksi on ja missä. Mutta muista, että susta ollaan valtavan ylpeitä täällä koto-Suomessa!! :)

    Ja hei, toi "how are you-fine"-läpän muuttaminen on kuin vaihtaisi vasemmanpuoleisen liikenteen asteittain oikeanpuoleiseksi, rekat ensin.. :D

    VastaaPoista
  2. On hyvä myös muistaa, ettei aina tarvitse pärjätä, tietää, jaksaa tai onnistua. Mikä on pahinta mitä silloin tapahtuisi? Kaikki on aina järjestettävissä ja kaikesta selviää. Näitä hetkiä varten on ihmisiä, jotka sinusta välittävät ja sinua rakastavat. Tiedän, että asian tekee hankalammaksi se, että suurin osa näistä ihmisistä on valtameren takana.

    Joku sanoi minulle joskus, ettei ulkomailla asuminen ole sen kummempaa kuin kotimaassa. Erona on, että läheiset ihmiset, joihin tukeutua vain ovat kauempana.

    Kun tuntuu vaikealta etsi, pyydä ja vaadi tukea niiltä jotka sitä sinulle mielellään antavat. Joskus tuen ei tarvitse olla kuuntelevaa korvaa kummempaa. Onneksi nykykään on internet! :)

    Hirmu suuret rutistukset,
    Eija


    P.S. Kiitos Emma kaikesta tuesta mitä minä olen sinulta saanut. :)

    VastaaPoista
  3. Yhdyn edelliseen kommenttiin; kaikesta selviää aina! Se on ihan outoakin jopa joskus.

    Mutta tiedän tuon "ruokala-ahdistuksen", kun kaikilla on "se suunta", eikä itsellä mitään hajua, mihin tässä päätyy tai mitä oikeastaan haluaisi edes tehdä vuoden tai vaikka kuukaudenkin päästä, eli et ole tod. ainoa!
    Kai se sanonta "päivä kerrallaan" pitää aika hyvin paikkansa. :) Sitten voi just tehdä kaikkia rajujakin elämänmuutoksia, esim. muuttaa toiselle puolelle maailmaa. (Kun itsekin osaisi moisen järjestää...)

    Tiedän, että sinä pärjäät siellä! Tsemppiä paljon elämään! :)

    VastaaPoista
  4. Se onkin aika iso juttu jos joku kysyy että mitä kuuluu ja sitten siihen vastataankin ihan oikeasti... Minulta on lapsen syntymän jälkeen kysytty että no miten teillä menee? "ihan hyvin"- sanonnan sijaan olen sanonut että joskus hienosti ja joskus tosi kurjasti. Mut tässä ollaan ja laps on elossa ja terve ja äitikin on ihan järjissään.

    Onneks ei ole olemassa superihmisiä. Tai jos joku luulee olevansa sellainen niin eiköhän se burn out sen paljasta sitten kuitenkin... Jos jotain jää tekemättä niin sitten jää. Jos parhaansa yrittää ja tekee kaikkensa niin enempäähän ei kukaan voi vaatia. Sinulla on kiire mutta muistahan välillä vähän huokaistakkin. Ah. Sohvannurkka. Ja jäätelöä. Se helpottaa aina hetkellisesti. :)

    En usko että maailmassa olisi sinua varten vain yksi kolo. Sinä olet niin etevä että niitä on sulle aika monta. Senkun kokeilet vähän jokaista. Eikä oikeestaan koskaan tarviikkaan löytää sitä yhtä ja oikeaa. Jos nykyinen kolo alkaa tuntumaan väärältä niin "hops" hyppää seuraavaan. Ja onneksi on koko elämä aikaa hyppiä kolosta koloon. :D

    Mukavaa syksyn jatkoa Emma! Tsemppiä taas kouluhommiin, kohta se on jo joulu ja pääset henkäisemään hetkeksi. :)

    VastaaPoista